För att kunna göra våra onsdagar så givande som möjligt så tänkte vi informera lite om SET och Livsviktigt som vi arbetar med under SKV-lektionerna (Skolans val/livskunskap). Följande utdrag förklarar på ett bra sätt vad det hela går ut på:
"Det blir allt vanligare att arbeta med SET – Social och Emotionell Träning – i skolan. Skolor i hela landet använder metoden för att låta eleverna prata om hur de hanterar starka känslor, beskriva vad de känner och lära sig att stå emot grupptryck och våga säga nej.
Aktuell forskning visar att social och emotionell träning bidrar till att stärka barns och ungdomars psykiska hälsa och ökar deras chanser att på ett konstruktivt sätt hantera konflikter och andra svårigheter.
Dessutom skapar det ett gott klimat i klassrummet, vilket är av största vikt för såväl elevernas välbefinnande som deras studieresultat. Att arbeta med SET innebär också att värdegrunden i läroplanen synliggörs och på ett tydligt sätt befästs hos eleverna.
Den teoretiska bakgrunden till SET är sociala inlärningsteorier där modellering, positiv förstärkning och beröm samt praktisk övning av färdigheter i och utanför klassrummet är centrala komponenter. Föräldrasamarbete är en annan viktig del i arbetet." (http://gleerups.att11.com/entree/modules/newsletters/nov09/f_6.htm, 2010.10.06)
Aktuell forskning visar att social och emotionell träning bidrar till att stärka barns och ungdomars psykiska hälsa och ökar deras chanser att på ett konstruktivt sätt hantera konflikter och andra svårigheter.
Dessutom skapar det ett gott klimat i klassrummet, vilket är av största vikt för såväl elevernas välbefinnande som deras studieresultat. Att arbeta med SET innebär också att värdegrunden i läroplanen synliggörs och på ett tydligt sätt befästs hos eleverna.
Den teoretiska bakgrunden till SET är sociala inlärningsteorier där modellering, positiv förstärkning och beröm samt praktisk övning av färdigheter i och utanför klassrummet är centrala komponenter. Föräldrasamarbete är en annan viktig del i arbetet." (http://gleerups.att11.com/entree/modules/newsletters/nov09/f_6.htm, 2010.10.06)
Precis som den sista raden säger, kan det här arbetet förstärkas med hjälp av att ni föräldrar följer upp på hemmaplan. Ställ en fråga om vad vi har pratat om och försök få eleven att berätta om sin syn på saken efter att han eller hon har smält samtalen från lektionen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar